
Adresaci: nauczyciele szkół podstawowych, szkół specjalnych, nauczyciele przedszkoli, ośrodków rehabilitacji, logopedzi, psycholodzy.
Czas trwania szkolenia: 2 dni - część teoretyczna
2 dni - część praktyczna
Termin nie ustalony
Miejsce szkolenia: Katowice, Kraków, Bielsko-Biała, Warszawa, w przypadku szkoleń zamkniętych - cała Polska
Prowadzący: prof. dr hab. Marta Bogdanowicz - część teoretyczna
Ewa Jakacka i Małgorzata Barańska - część praktyczna
Program szkolenia:
Część teoretyczna:
1. Integracja percepcyjno-motoryczna i uczenie się polisensoryczne a czytanie i pisanie
2. Genezna Metody Dobrego Startu (MDS)
- metoda Le Bon Depart - jako pierwowzór Metody Dobrego Startu (Le Bon Depart - film holenderski)
- Metoda Dobrego Startu M.Bogdanowicz w Polsce
3. Podstawy teoretyczne i zastosowanie Metody Dobrego Startu (MDS)
- założenia Metody Dobrego Start
- zastosowanie MDS we wspomaganiu rozwoju psychoruchowego, terapii zaburzeń rozwoju oraz w
edukacji
- zastosowanie MDS w diagnostyce zaburzeń rozwoju psychoruchowego
4. Rodzaje ćwiczeń i struktura zajęć w MDS
- rodzaje zajęć i ćwiczeń
- struktura zajęć - film "Metoda Dobrego Startu"
5. Wersje i programy Metody Dobrego Startu - prezentacja materiału filmowego
- piosenki/wierszyki i łatwe wzory (dla dzieci od 2-4 r.ż)
- piosenki/wierszyki i wzory literopodobne (dla dzieci od 5 do 10 r. ż)
- piosenki/wierszyki i litery/cyfry (dla dzieci 6 - 7 letnich)
6. Organizowanie zajęć prowadzonych MDS
- zespołowe i indywidualne formy zajęć
- dobór i liczebność grupy
- czas trwania zajęć
- urządzenie sali i pomoce do ćwiczeń
7. Programowanie zajęć
- plan długoterminowy i krótkoterminowy (konspekt) - założenia programowe
Część praktyczna:
1. Teoretyczne wprowadzenie do Metody Dobrego Startu
2. Przykładowe zajęcia praktyczne - wprowadzenie wzoru graficznego na podstawie odpowiedniej piosenki z publikacji Piosenki do rysowania
3. Przykładowe zajęcia praktyczne - wprowadzenie litery na podstawie odpowiedniej piosenki z publikacji Od piosenki do literki cz.1
4. Prezentacja wzorów graficznych i odpowiednich piosenek (wraz z ćwiczeniami ruchowo-słuchowo-wzrokwymi) z publikacji Piosenki do rysowania
5. Samodzielne układanie wzorów graficznych i odpowiadających im piosenek
6. Ćwiczenia ruchowo-słuchowe i ruchowo-słuchowo-wzrokowe na podstawie piosenek i wzrorów graficznych (liter) z publikacji Od piosenki do literki cz.1
7. Konstruowanie scenariusza zajęć prowadzonych Metodą Dobrego Startu