AAC II stopień - Edukacja dzieci niemówiących
ADRESACI: pedagodzy, nauczyciele specjalni, psycholodzy, logopedzi . Zalecane jest, by uczestnicy szkolenia brali wcześniej udział w szkoleniu wprowadzającym.
CZAS TRWANIA SZKOLENIA: 20 godzin (2 dni)
CENA: 690 zł - cena obejmuje udział w zajęciach teoretycznych i praktycznych, materiały szkoleniowe, przerwy kawowe
Miejsce szkolenia: Katowice
Termin: nie ustalony
Max. ilość uczestników: 26 osób
Prowadzący: Alina Smyczek
Alina Smyczek – ukończyła studia pedagogiczne na UJ w Krakowie, jest
dyplomowanym logopedą, a także nauczycielem dyplomowanym. Pracuje z dziećmi
z wieloraką niepełnosprawnością z poważnymi zaburzeniami komunikacji w Zespole
Szkół Nr 11 w Krakowie (obecnie w grupach przedszkolnych i szkolnych z dziećmi
z zaburzeniami funkcji OUN) oraz w Zespole Wczesnego Wspomagania Rozwoju.
Autorka licznych publikacji a także wystąpień na konferencjach również poza
granicami kraju. Alina Smyczek jest beneficjentką stypendium Międzynarodowego
Stowarzyszenia Komunikacji Wspomagającej (ISAAC) Teacher in Residence
Program, odbyła półroczny staż w szkole dla dzieci z zaburzeniami w komunikacji
w Kalifornii. Jest członkiem i założycielem Stowarzyszenia „Mówić bez słów”,
prezesem Zarządu III i IV kadencji, jest także członkiem komisji eksperckich MEN
ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz wczesnego wspomagania rozwoju.
Projektuje i prowadzi zajęcia dla studentów w Krakowie, Łodzi i Warszawie a także
wiele szkoleń dla nauczycieli w całym kraju.
Szkolenie ma na celu przygotowanie uczestnika do:
- diagnozy indywidualnego systemu komunikacji osoby niemówiącej,
-weryfikacji budowania osobistych pomocy do komunikacji z uwzględnieniem wiodących strategii komunikacyjnych, zasad językowych i technicznych,
- planowania i wspomagania rozwoju językowego niemówiących dzieci
- posługiwania się strategią edukacyjną zwaną Modelem Uczestnictwa, która pomaga konstruować zajęcia edukacyjne z użyciem pomocy do komunikacji odpowiednich pod względem słownikowym, językowym i pragmatycznym,
- używania techniki czytania uczestniczącego: dobierania tekstów, konstruowania książek, dobierania sposobów czytania tak, by uczestnictwo osoby niemówiącej było optymalne dla rozwoju językowego,
- rozumienia procesu nauki funkcjonalnych umiejętności czytania i pisania u osób niemówiących i stosowania odpowiednich strategii z użyciem AAC w toku edukacji,
- projektowania gier matematycznych i adaptowania tablic uczestnictwa tak, by uczniowie uczyli się używania pojęć matematycznych,
- planowania edukacji uczniów niemówiących z uwzględnieniem ich potrzeb komunikacyjnych i językowych
Podczas szkolenia uczestnicy biorą udział w ćwiczeniach dzięki którym nabywają praktyczne umiejętności i kompetencje w stosowaniu proponowanych technik z użyciem AAC.
Program szkolenia:
• Diagnoza indywidualnego systemu komunikacji i weryfikacja osobistych pomocy do komunikacji
• Poszerzanie umiejętności językowych
• Model uczestnictwa jako podstawowa strategia edukacyjna
• Tablice uczestnictwa.
• Wprowadzenie dzieci niemówiących w świat książek.
• Czytanie uczestniczące.
• Poszukiwanie dróg nauki czytania i pisania uczniów niemówiących .
• Nauka pojęć i umiejętności matematycznych z użyciem znaków.
• Adaptowane gry matematyczne.
• Planowanie edukacji uczniów niemówiących; rozkład materiału, a nauka porozumiewania się.
• Tablice tematyczne.